Fractal Design Torrent kabeldragning svår - tips och tricks?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Torrent kabeldragning svår - tips och tricks?

Hej,

Har ett Fractal Design Torrent chassi med 6st RGB fläktar (2st 180mm fram, 3st 140mm i botten och 1st 140mm bak). Ett 200mm långt PSU. Men det är svårt att få till kabeldragningen så att baksidan stänger sig helt, den bucklar ut, stänger sig inte helt, vilket skapar en anspänning på glaspanelen och jag måste fästa baksidan med en skruv annars håller den sig inte. Är detta problematiskt på långsikt när det är en glaspanel? Kan det spricka? Ganska unikt för ett chassi med en glaspanel på båda sidor. Det är ju annars snyggt med glaspaneler på båda sidor, bara man får till kabeldragningen.

Har ni några tips och tricks för att få till kabeldragningen? Blir det svårt när man har ett 200mm PSU och och 6st RGB fläktar, kan man ens få det att funka eller behöver jag köpa ett mindre PSU för att få plats med mer kablar uppe vid PSU-platsen? Vad tänker ni? Har ni några tips och tricks för att få till kabeldragningen till detta chassi? Känns onödigt trångt på baksidan för detta chassi, max PSU längd ska vara 230mm så jag är under den gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozzan:

Hej,

Har ett Fractal Design Torrent chassi med 6st RGB fläktar (2st 180mm fram, 3st 140mm i botten och 1st 140mm bak). Ett 200mm långt PSU. Men det är svårt att få till kabeldragningen så att baksidan stänger sig helt, den bucklar ut, stänger sig inte helt, vilket skapar en anspänning på glaspanelen och jag måste fästa baksidan med en skruv annars håller den sig inte. Är detta problematiskt på långsikt när det är en glaspanel? Kan det spricka? Ganska unikt för ett chassi med en glaspanel på båda sidor. Det är ju annars snyggt med glaspaneler på båda sidor, bara man får till kabeldragningen.

Har ni några tips och tricks för att få till kabeldragningen? Blir det svårt när man har ett 200mm PSU och och 6st RGB fläktar, kan man ens få det att funka eller behöver jag köpa ett mindre PSU för att få plats med mer kablar uppe vid PSU-platsen? Vad tänker ni? Har ni några tips och tricks för att få till kabeldragningen till detta chassi? Känns onödigt trångt på baksidan för detta chassi, max PSU längd ska vara 230mm så jag är under den gränsen.

Om det är denna du har https://www.fractal-design.com/products/cases/torrent/torrent...
Så ser man på deras sida hur det gjort

Om kablar inte räcker kanske du måste skaffa extensions så själva kabeln har nog med långt för att gå via kabelbanden.

Rent visuellt ser den ganska smidigt ut...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om det är denna du har https://www.fractal-design.com/products/cases/torrent/torrent...
Så ser man på deras sida hur det gjort <Uppladdad bildlänk>

Om kablar inte räcker kanske du måste skaffa extensions så själva kabeln har nog med långt för att gå via kabelbanden.

Rent visuellt ser den ganska smidigt ut...

Jag förstår, ser verkligen inte ut sådär, jag har så mkt kablar, dels för så mkt RGB, men vet inte heller om jag har längre kablar samtidigt som det får mindre plats uppe i PSU-platsen. Jag har ett PSU be quiet! Dark Power Pro 12 1200W med individuellt sleevade kablar, kanske något styva kablar och inte så flexibla. Jag har inga hårddiskar överhuvudtaget på baksidan heller.

Permalänk
Medlem

känns som att du kopplat in alla kablar? Även de du inte behöver? Det är ju ett modulärt nätagg och om du inte har några hdd där bak så är det ju bara 24pin, 8pin, 2x 8 pci-e, en sata till ssds och en molex typ till rgb. Känns inte som att det skulle bli så trångt med bara det. Annars kanske en rgbhub kan vara något? Dit du kopplar alla fläktar och sedan bara en ström från nätagget.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnde skaffa en RGB hub, försök samla alla kablar i botten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

känns som att du kopplat in alla kablar? Även de du inte behöver? Det är ju ett modulärt nätagg och om du inte har några hdd där bak så är det ju bara 24pin, 8pin, 2x 8 pci-e, en sata till ssds och en molex typ till rgb. Känns inte som att det skulle bli så trångt med bara det. Annars kanske en rgbhub kan vara något? Dit du kopplar alla fläktar och sedan bara en ström från nätagget.

Nää tror inte det, det var en vän som byggde åt mig men alla kablar användes nog inte men blev en del ändå pga. så mkt RGB. Chassit har redan en Nexus 9P Slim PWM fan hub, är det något sådant du menar? Eller menar du något annat? Isf användes denna hub redan, den sitter i botten på chassit på baksidan tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt i denna med 7st 140mm med ett 200mm agg, det gick fint men det är ju inte jättestädat på baksidan.